Testare seismică la UTCN

0
705

Bună, Cluuuj. CityNapoca revine cu un nou articol, mai altfel, DAR vorbește tot despre studenți, acele persoane care au și viață personală și viață profesională, dar care le îmbină atât de bine încât sunt capabili să facă lucruri frumoase cu care întreg Clujul ar trebui să se mândrească!  Oameni care își dedică timpul petrecut în afara facultății lucrând la un proiect important nu doar pentru ei sau pentru îndrumătorii lor, ci la o documentare mai atentă, ar trebui să fie important pentru întreaga populație pentru că privește siguranța tuturor!

Vorbim astfel despre  concursul internațional de design seismic organizat de Earthquake Engineering Research Institute. (http://sdc.utcluj.ro/) Se dorește conceperea unei structuri de 29 de etaje, gândită și optimizată astfel încât să reziste la cutremure de intensitate mare. Diana Cânța, unul dintre arhitecți spune: „Pe lângă rezistența structurală trebuie să ținem cont de eficiența economică și sustenabilitatea proiectului (conceptul de arhitectură ecologică fiind unul important).”

Anul acesta concursul se va desfășura în Portland, Oregon, în perioada 7-10 Martie,  unde și-au confirmat prezenta universitati de prestigiu din lume precum: Stanford University, University of California Berkeley, University of California Los Angeles (UCLA), University of British Columbia, Karadeniz Technical University, University of Toronto, Cornell University, Antalya International University.

 Interesul a crescut în timp, începând cu anul 2011 crește și numărul echipelor participante, urmând astfel ani plini de reușite, ultimii trei fiind petrecuți pe podium, locul I. Anul acesta, echipa UTCN-ului (SDC 2017 este formată din 4 studenți de la Arhitectură și 8 de la Construcții ) revine cu un nou model, conform regulilor concursului, macheta va avea cel mult 1 metru și jumătate, greutatea trebuie să se încadreze între 600 de grame și un kg (materialul folosit este lemn de Balsa, echipa aprovizionându-se prin intermediul unor furnizori) dar, care mai apoi este încărcată cu materiale suplimentare ce cântăresc aproximativ 14 kg (aparatura). Așadar, cei din echipă vor ține cont de înălțime, densitate, distanțele între piese, măsurile stâlpilor etc.

Diana ne mărturisește câteva lucruri despre etapele de proiectare ale machetei până la momentul actual: „Gândirea structurii a fost un proces lung, dar mereu adaptabil, încercând să optimizăm macheta ținând cont de mai mulți factori, cum ar fi suprafețele închiriabile de pe etaje, masa structurii și designul structural cât mai eficient. Pentru rezultate cât mai apropiate de realitate, am modelat în SAP 2000 macheta, unde am și analizat comportamentul ei la diferite intensități ale cutremurelor (care au fost testate ulterior pe machetele de probă). Încă șlefuim, ca să spun așa varianta finala și încercăm să ne adaptăm pe parcurs tuturor cerințelor pentru a avea la concurs cea mai bună variantă.”

 Se observă faptul că asamblarea machetei reprezintă o provocare, având în vedere că echipa își dorește să aibă o lucrare cât mai bine executată. De aceea nu trebuie să existe diferențe între planuri. Modul de detaliere și îmbinare a pieselor ajunge să fie sub 1 mm. Ne-a fost mărturisit faptul că membrii echipei au ajuns să vorbească în unități precum fire de păr, de la tăiere până la finisare. După execuție, pasul următor este testarea din laborator, apoi cea oficială din SUA.

 Imaginați-vă, astfel, efortul ce trebuie depus pentru realizarea unui proiect de o asemenea anvergură! Punem accent din nou pe ideea că acești studenți lucrează în timpul liber, nu sunt scutiți de responsabilitățile pe care facultatea le întrunește. Întreg procesul necesită efort și concentrare, dar după cum afirmă Diana, ei sunt „o echipă diversă, dinamică, ambițioasă”, care-și dorește ca în final toate nopțile albe să aibă rezultatul mult așteptat, încă un succes pe măsura muncii depuse!

Dar pentru ca acest lucru să fie o realizare, au nevoie de orice sponsorizare, deoarece costurile acestui concurs sunt destul de mari. Echipa trebuie să acopere multe cheltuieli ce țin de transport, nu doar biletele lor, dar și transportul machetei, cazarea, mesele  în State, taxele și vizele, ajungând la un total de 28 340 euro. Fac ceea ce le place, sunt îndrumați de profesioniști din domeniu (Conf. dr. ing. Nicolae Chira-decan Facultatea de Constructii, Conf. dr. arh Adrian Iancu-decan, Facultatea de Arhitectură și Urbanism, Dr. ing. Ovidiu Prodancoordonator EERI, Dr. ing Bianca Pârv, Dr. Arh. Paul Mihai Moldovan), așadar, ar fi păcat să întâmpine dificultăți ce țin de partea economică! Un ajutor nu strică, sunt arhitecții și inginerii constructori de mâine, dar acum sunt doar niște studenți ce își doresc să continuie o tradiție prin care aduc „acasă” premiul  I!

https://www.facebook.com/ciseismica/?fref=ts

https://www.facebook.com/utcnsdc/

Pentru mai multe fotografii accesați link-ul:
https://www.facebook.com/pg/citynapoca/photos/?tab=album&album_id=1327259840669117

Redactor: Maria-Magdalena Andronache

Poze: Adela Lazăr

 

Lasă un răspuns